18 April 2018

Redundancy:


een woord met vele betekenissen

Het woord dat de afgelopen weken onophoudelijk is teruggekeerd in telefoongesprekken, mails en apps die ik heb geschreven is het woord redundancy. Redundancy wordt in Wikipedia als volgt omschreven: redundancy is the duplication of critical components or functions of a system with the intention of increasing reliability of the system, usually in the form of a backup or fail-safe.

In de nacht van maandag 26 maart op dinsdag 27 maart is UNET helaas getroffen door een forse storing in een gedeelte van haar core netwerk. Nog steeds vind ik het lastig hier zo over te schrijven omdat dit het laatste is wat je wilt dat gebeurt, maar we hebben als UNET ervoor gekozen hier open en transparant over te communiceren, met alle voor- en nadelen van dien.

Het betrof een storing in een geografisch gescheiden gedeelte van het netwerk op 2 verschillende datacenters, beiden uitgerust met redundant hardware: dubbel redundant uitgevoerde knooppunten als het ware. Echter, als deze storing me iets heeft geleerd is dat ook dát geen garantie geeft dat er niet iets mis kan gaan. Want hoe redundant de hardware ook wordt neergezet, óók de software op al deze knooppunten moet hetzelfde zijn. Zó kan, in geval van uitval van de hardware, de software het naadloos overnemen. Maar als juist dáár door een combinatie van factoren iets fout gaat, functioneert zelfs een dubbel redundant netwerk niet meer naar behoren.

Met ongelofelijk veel energie en inzet hebben we geprobeerd de schade zoveel als mogelijk te beperken. Vóór kantoortijd was het netwerk op de 2 datacenters weer "up and running".  Hierbij hebben we aangaande redundancy een aantal belangrijke lessen geleerd. In de eerste plaats is het 4 ogen principe tot wet verheven in het geval van software upgrades. De software is, ondanks alle redundante hardware, een kwetsbare schakel, waarbij er altijd een backup voorhanden moet zijn om op terug te vallen. Dit was gelukkig het geval en was een belangrijk onderdeel van het noodscenario waarop we terugvielen. Ten tweede moet de leverancier redundant hardware klaar hebben staan voor calamiteiten. Ook dit was goed ingeregeld en heeft het mogelijk gemaakt dat we voor kantooruren weer draaiden.

Redundancy: een term waarvan je denkt dat iedereen, klanten, leveranciers en wij als UNET, precies weet waar je het over hebt. Maar kijk uit, want je kan er iets totaal verschillends mee bedoelen. Komen er 1 of 2 glaslijnen naar binnen? Van dezelfde of verschillende leveranciers? Via dezelfde of verschillende netwerken? Via dezelfde of verschillende kabelgoten? Aangesloten op dezelfde of verschillende apparatuur aan de zijde van de klant en de leverancier? En bevindt die aangesloten apparatuur zich in dezelfde of verschillende ruimte's?  

Het grote nadeel van de redundancy eisen verhogen is echter wel dat de uiteindelijke oplossing steeds duurder wordt. UNET probeert daarom ook na te denken over connectiviteitsoplossingen waarbij je "veel redundancy voor weinig" krijgt. Glas in combinatie met DSL, DSL in combinatie met 4G, glas in combinatie met 4G. De hardware op locatie blijft dan nog wel een punt van aandacht maar door gebruik te maken van verschillende netwerken van verschillende aanbieders kan je desondanks een hoop van de vraagstukken over redundancy positief beantwoorden.

Vanuit het aangescherpte besef dat we medeverantwoordelijk zijn voor de kritische infrastructuur van Nederland, doet UNET zal er alles aan om redundancy en beschikbaarheid tot in de haarvaten te begrijpen, verkopen maar vooral ook toepassen in onze dienstverlening.

Kijk voor meer informatie op: unet.nl/fallback

"Theo de Vries heeft een lange carrière in de telecombranche ondermeer bij XS4ALL en KPN. Sinds 4 jaar is hij Algemeen directeur bij UNET, onderdeel van de Eurofiber Groep. Hij schrijft regelmatig blogs over actualiteiten en ontwikkelingen in de markt."

Theo de Vries

Theo de Vries

Algemeen directeur UNET
< vorige Van gortdroge muesli... Security: wat is de ... volgende >